اتشفشان ايسلند از نشانه هاي نزديكي به ظهور؟؟!!
نوشته شده توسط : محمد علی فلاح 09387714459

قدیم ترها وقتی کسی می‌آمد و راجع به علت بروز بلایای طبیعی نظریه ارایه می‌داد، هیچ کس جدی‌اش نمی‌گرفت اما این روزها همه مانده‌اند که چرا این قدر اتفاق عجیب و غریب روی کره زمین می‌افتد. در همین ماه‌های اخیر، زلزله‌های شدیدی در هائیتی، شیلی و چین رخ داده و هزاران قربانی گرفته است.

آتشفشان عجیب و غریبی در ایسلند هم ناگهان فعال شد و چنان دود و خاکستری را به بالای ابرهای مناطق شمال اروپا فرستاد که تمام پروازها در این منطقه لغو شد. حالا گفته می‌شود آتشفشان دیگری در ایسلند هم در آستانه فوران است و تازه باید به فکر درمان این بلای جدید باشیم. اما همزمان با این سر و صداها در مورد فعالیت آتشفشان ایسلند، سوانح طبیعی دیگری هم در دنیا اتفاق افتاد. زلزله‌های جدیدی کشورهای افغانستان، پاپوا گینه نو و جمهوری دومینیکن را لرزاند و همه ما را هم دوباره دچار دلشوره زلزله کرد. حالا همه دارند از خودشان می‌پرسند که آیا زمین در حال گذار از مرحله زمین‌شناسی خاصی است؟ آیا این دوره با بیش فعالی زمین همراه است؟

فوران توده هاي بزرگي از خاکستر در ايسلند در اثر فعال شدن يکي از آتشفشان هاي خفته اين منطقه باعث شده است نشريه علمي لايو ساينس گزارشي درباره حقايق و رويدادهاي بزرگي که به واسطه آتشفشان ها به وجود آمده اند منتشر کند.

 

در حال حاضر در حدود هزار و 500 آتشفشان سرتاسر کره زمين را پوشانده اند و برخي از آنها به صورت متوالي و براي سال ها فوران کرده و مي کنند. اين پديده وقتي رخ مي دهد که سنگ هاي مذاب يا ماگما تحت فشار و با سرعت به سمت بالا حرکت کرده و بخش ضعيفي از پوسته زمين را شکافته و به خارج راه پيدا کنند.

 

مخازن زيرزميني ماگماها مي توانند براي صدها سال در زير زمين مخفي باقي بمانند و سپس به شکلي دور از انتظار و ناگهاني فوران کنند.

 

نشريه لايو ساينس در پي فوران آتشفشاني در ايسلند پس از 200 سال خاموشي و در اواخر روز پنجشنبه که منجر به فوران مقادير زيادي آب داغ، خاکستر و سنگ ريزه شده و بسياري از پروازهاي فرودگاه هاي اروپايي را با اختلال مواجه کرد گزارشي از 11 نکته درباره آتشفشان هاي جهان منتشر کرده است.

 

1- سنگ هاي متخلخل آتشفشاني تنها سنگ هايي هستند که از توانايي شناور بودن بر روي آب برخوردارند. اين سنگ ها معمولا خاکستري و مملو از حفره هاي حباب مانند هستند که در اثر خروج سريع و پرفشار گازهاي داغ از ميان سنگها به وجود مي آيند.

 

2- نيرومندترين آتشفشان هاي جهان ابرآتشفشان نام دارند. انفجار يک ابرآتشفشان مي تواند باراني از آتش را تا مسافت هزاران مايل بر زمين بباراند و منجر به ايجاد تغييرات آب و هوايي شود. تغييراتي از قبيل کاهش دماي هوا که در نتيجه آزادسازي چندين تن خاکستر در اتمسفر زمين به وجود مي آيد. اين هيولاها دست هاي وحشتناک خود را هر چند صد هزار سال يکبار رو مي کنند. يکي از بزرگترين آنها در پارک ملي «Yellowstone» قرار دارد و دانشمندان نيز اعلام کرده اند انفجار اين آتشفشان نزديک است.

 

3- بزرگترين انفجار آتشفشاني تاريخ به کوه «تامبورا» واقع در جزيره «سامباوا» در اندونزي تعلق دارد. انفجار و فوران اين آتشفشان در سال 1815 منجر به مرگ 100 هزار انسان شد. اندونزي از بيشترين تعداد آتشفشان هاي فعال تاريخ در حدود 76 آتشفشان برخوردار است.

 

4- بيشتر آتشفشان ها در لبه صفحه هاي تکتونيکي رخ مي دهند، صفحه هاي بزرگ سنگي که سطح زمين را تشکيل داده اند اما برخي از آتشفشان ها از جمله ابرآتشفشان «Yellowstone» بر روي مناطقي ديگر به نام مناطق داغ يا فعال آتشفشاني قرار گرفته اند که ماگماها در اين مناطق مسير خود را به آرامي از اعماق به سمت سطح زمين باز مي کنند.

 

5- ايسلند مشهور به سرزمين آتش و يخ بر فراز آتشفشان هاي نوار نيمه اقيانوسي اطلس قرار دارد. آخرين فوران آتشفشان «Eyjafjallajokull» در آوريل 2010 در برابر فواران قدرتمند آتشفشان «Skaptar» در سال 1783 بسيار کوچک به نظر مي آيد ، اين انفجار آتشفشاني تمامي منابع کشاورزي و شيلات جزيره را نابود کرده و منجر به قحطي شد که جان يک پنجم از مردم جزيره را گرفت.

 

6- انفجار سال 1991 آتشفشان «Pinatubo» در فيليپين از انفجار «Skaptar» نيز سخت تر بود. اين انفجار در حدود 22 ميليون تن دي اکسيد سولفور را به خارج از زمين انتقال داد که اين ماده به چرخه مواد زمين وارد شده و حرارت جهاني را حداقل 0.5 درجه سلسيوس کاهش داد.

 

7- آتشفشان ها توانايي رشد کردن دارند با انباشته شدن گدازه ها و خاکسترها لايه هاي جديدي به آتشفشان افزوده شده و ارتفاع آن را افزايش مي دهند. اين يکي از شيوه هاي رايجي است که کوه ها بر اساس آن ساخته مي شوند.

 

8- آتشفشان ها مي توانند منقرض شوند. زماني که دانشمندان اعلام مي کنند از اين پس آتشفشاني هرگز فوران نخواهد کرد ، در واقع انتظار منقرض شدن و نابود شدن آتشفشان وجود دارد. آتشفشان هايي که در حال حاضر فعال نيستند اما احتمال فعال شدن آنها وجود دارد آتشفشان هاي خفته خوانده مي شوند.

 

9- فشار مستقيم برخي از فوران هاي آتشفشاني مي تواند منجر به شکل گيري مخازن ماگمايي شود که در هم فرو مي ريزند و حفره هاي عظيم و کاسه مانندي به نام «کالدرا» به وجود مي آورند.

 

10- بزرگترين آتشفشان موجود بر روي زمين، آتشفشان «Mauna Loa» واقع در هاوايي است. اين آتشفشان يکي از پنج آتشفشان موجود در هاوايي است که در ارتفاع سه هزار و 962 متر بالاتر از سطح دريا قرار گرفته است. جزاير هاوايي در واقع به واسطه نقاط داغ و فعال آتشفشاني به وجود آمده اند.

 

11- آتشفشان ها باعث رنگين تر شدن غروب خورشيد مي شوند، زماني که آتشفشان «Kasatochi» در سال 2008 فوران کرد مردم سرتاسر جهان شاهد رنگمايه هاي فوق العادي زيباي نارنجي و سرخ رنگي در غروب خورشيد بودند. اين رويداد ديدني ناشي از انتشار ذرات خاکستر در اتمسفر زمين است که باعث شکست بيشتر پرتوهاي خورشيدي در آسمان مي شوند.

 

 

بحران‌های ناشی از آتشفشان ایسلند

یک کارشناس علوم زمین و آتشفشان نسبت به بحران‌های ناشی از آتشفشان ایسلند به اروپا هشدار داد.محمدجواد کاشانی در گفتگو با فارس با اشاره به فعالیت دوباره آتشفشان ایسلند گفت: با توجه به این‌که مدل آتشفشان ایسلند از مدل آتشفشان موسوم به هاوایی است که دارای گدازه‌های رقیق با ضخامت زیاد و دارای فوران جریانی است پیش‌بینی می‌شود که طول مدت خروج گدازه و غبار و دیگر مواد پرتابی از یک هفته تا یک ماه به طول انجامد.وی دامنه و شعاع این مواد را در پی وزش بادهای موسمی فصل بهار تا اروپای شرقی و پس از آن به سمت ژاپن پیش‌بینی کرد.این کارشناس علوم زمین و آتشفشان با اشاره به این که اگر این توده آتشفشانی با هوای سرد سیبری و هوای گرم صحرای قره‌قوم ترکمنستان ترکیب شود،‌ ذرات ناشی از غبارهای حاصله بر اثر فشار اتمسفر به تدریج لایه‌های سنگینی از توده غبار غلیظ معلق را ایجاد کند که موجب اختلالات تنفسی و دیگر آثار مخرب زیست‌محیطی می‌شود.وی افزود: اگر این پدیده طبیعی 3 تا 6 ماه به طول انجامد،‌بخش قابل توجهی از اروپا قابل سکونت نبوده و مهاجرت اجباری به نقاط دور افتاده جهان اجتناب ناپذیر خواهد شد.کاشانی مهمترین کشورهایی که از این پدیده زیست محیطی آسیب خواهند دید را انگلیس،‌ فرانسه ، بلژیک‌،‌ آلمان‌،‌ هلند ، کشورهای اسکاندیناوی ، اسلوونی ، اوکراین‌ ،‌ روسیه و ژاپن نامید.وی این پدیده را به مثابه یک سونامی در فضا دانست که می‌توان آثار مخاطره آمیز آن را در کل جهان احساس کرد.کاشانی ابراز امیدواری کرد که حداکثر تا یک ماه دیگر با فروکش کردن بخش اصلی انفجار آتشفشان صرفا شاهد بخارات گرم بوده و از حجم مواد مذاب و مخرب کاسته شود.

بايد منتظر باران‌هاي اسيدي باشيم

بهنام اويسي رئيس گروه سازه تكنونيك سازمان زمين شناسي در گفت‌و‌گو با ايلنا نيز ميزان ذرات معلق حاصل از آتشفشان ايسلند را در حدي ندانست كه كشور ايران را مورد تاثير قرار دهد ولي گفت: اگر جريانات هوايي به صورتي باشد كه گرد وغبار را به سمت كشورما هدايت كند بايد منتظر باران‌هاي اسيدي درحد خفيف باشيم.

به گزارش خبرنگار ايلنا اين در حاليست كه به گفته كارشناسان آب و هوا، آتشفشان‌ها بوسيله تزريق ذرات گرد و غبار و گازها به داخل هوا كه باعث تغييرات در جو مي‌شوند و می‌تواند بر آب و هوا تاثیر بگذارد، براي نمونه فوران آتشفشان «تام‌بورا» در سال 1815، 100 ميليون تن غبار اسيد سولفوريك ‌آزاد كرد. اگر چه واقعه فوران آتشفشان «تام‌بورا» سبب خورشيد گرفتگي شد اما برآوردهاي دقيق‌تر نشان مي‌دهد حادثه فوران توبا سبب قطع عمل فتوسنتز در گياهان و كاهش 3تا5درجه‌اي دما در نيمكره شمالي شد.

اين در حاليست كه آتشفشان‌ها غيراز تزريق ذرات گرد و غبار موجب بارش باران‌هاي اسيدي مي شود كه اين باران‌ها علاوه بر موجودات زنده حتي روي سازه‌هاي ساختماني نيز اثرات مخرب دارد.

براساس تحقيقات كارشناسان، اين باران‌ها بر رشد ، توليدمثل كيفيت و توليد محصولات كشاورزي اثر منفي مي‌گذارد.

 

اما رواياتي كه از ائمه معصومين (ع) از اوضاع اخرالرمان بدست ما رسيده است :

امام‌ صادق‌(ع‌) با بشارت‌ ظهور مهدي‌(ع‌) در اين‌باره‌ فرمودند: مهدي‌ را به‌ شما بشارت‌ مي‌دهم‌ كه‌ پس‌ از پديد آمدن‌ اختلافات‌ در ميان‌ امتم‌ و زلزله‌هاي‌ بسيار ظهور خواهد كرد. محمدالساده‌، شش‌ ماه‌ پاياني‌، ترجمه‌ محمود مطهري‌نيا، ص‌64

همچنين‌ در جاي‌ ديگر فرموده‌اند: از نشانه‌هاي‌ قيام‌ آن‌ حضرت‌ اين‌ است‌ كه‌ در سالي‌ پر از زلزله‌ و سرما اتفاق‌ مي‌افتد. محمدالساده‌، شش‌ ماه‌ پاياني‌، ترجمه‌ محمود مطهري‌نيا، ص‌64

 

از حضرت ابى جعفر عليه السّلام نقل مى كنند كه فرمودند:

 

"اذا راءيتم نارا من المشرق شبه الهردى العظيم تطلع ثلاثة ايام او سبعة فتوقعوا فرج آل محمد صلى الله عليه و آله ان شاء الله عزوجل ان الله عزيز حكيم ".

 

هرگاه ديديد كه آتشى عظيم از جانب مشرق روشن شد و عمر آن سه روز يا هفت روز ادامه پيدا كرد، منتظر فرج آل محمد باشيد (ظهور امام عصر روحى له الفداء)، البته اگر خداوند حكيم و مقتدر بخواهد. 

 

آتشى از آسمان:

 

در بعضى از روايات اسلامى به آتش زرد و سرخ فامى اشاره شده كه از مقدمات ظهور حضرت مهدى (عج) است . از امام صادق (عليه السلام) روايت ‏شده كه فرمود:

 

 وقتى آتش بزرگى از سوى مشرق مشاهده گرديد كه در بعضى شب‌ها بالا مى‏آيد، در آن هنگام گشايش كار مردم پديد مى‏آيد و اين آتش اندكى قبل از ظهور قائم خواهد بود. بحارالانوار، ج‏52، ص‏240 .

 

 و از امام باقر (عليه السلام) روايت ‏شده كه فرمود:

 

وقتى از جانب مشرق آتشى بزرگ و سرخ فام مشاهده نموديد كه سه يا هفت روز بالا مى‏آيد . در آن هنگام به خواست‏ خدا منتظر فرج آل محمد (صلي الله عليه و آله) باشيد و خدا عزيز و حكيم است. بحارالانوار، ج‏52، ص‏230

 

در نسخه خطى ابن حماد از ابن معدان نقل شده است كه گفت:

 

وقتى در ماه رمضان ستونى از آتش از جانب شرق در آسمان مشاهده نموديد تا مى‏توانيد مواد غذايى و خوراك تهيه نماييد كه آن سال قحطى خواهد بود. عصر ظهور، ص‏297

 

در انجيل لوقا نيز از آتشى شبيه آنچه در روايات اسلامى آمده به عنوان نشانه‏اى از ظهور ياد شده است:

 

در آن زمان، دنيا مانند زمان لوط خواهد بود كه مردم غرق كارهاى روزانه‏شان بودند، مى‏خوردند و مى‏نوشيدند و خريد و فروش مى‏كردند، مى‏كاشتند و مى‏ساختند تا صبح روزى كه لوط از شهر سدوم بيرون آمد و آتش گوگرد از آسمان باريد و همه چيز را از بين برد. بلى به هنگام بازگشت من، اوضاع دنيا به همين صورت خواهد بود.  لوقا، 17: 28 و 29 و 30

 آتشی عظیم در آسمان

 الف - ” هنگامي كه نشانه اي بزرگ در آسمان ديده شود و آن آتشي عظيم است كه از سوي مشرق زمين پديد آيد و شب هايي بدرخشد، فرج مردم در آن زمان است كه اين نشانه در پيش قدم ظهور قائم (عج) و به فاصله اندك مي باشد .“

 ب ـ ” عمودي از آتش در طرف مشرق آسمان پديد مي آيد كه همه مردم روي زمين آنرا مي بينند. هر كس آن زمان را درك كند براي خانواده اش مواد غذايي يك ساله را تأمين كند.“  ( روزگار رهایی)

 البته روايات بالا ¸ بيشتر در مورد وقوع اتشفشان در شرق اشاره مي كند و اشاره اي به وقوع  ان در غرب نكرده است .البته دربعضي روايات ديگر از وقوع اتشفشان در غرب نيز مطالبي يافت مي شود .. اما مسئله مهم ¸ شباهت اتشفشان ايسلند با  مطالب موجود در روايات مي باشد . مثلا مدت زمان اتشفشان كه از سه تا هفت روز به طول مي انجامد و...

 قطعا در اينده نزديك ¸ شاهد افزايش تعداد اتشفشان ها در شرق و غرب خواهيم بود كه مهمترين انها ¸شايد  اتشفشان  منطقه شرق باشد كه در روايات تاكيد شده است .و به دليل الوده شدن زمين هاي كشاورزي و ... ائمه معصومين ¸ توصيه به ذخيره سازي مواد غذايى و خوراكي  كرده اند .

در مورد اتشفشان ايسلند در خبرها مطالبي به صورت زير داريم...

 

کارشناس علوم زمین و آتشفشان با اشاره به این که اگر این توده آتشفشانی با هوای سرد سیبری و هوای گرم صحرای قره‌قوم ترکمنستان ترکیب شود،‌ ذرات ناشی از غبارهای حاصله بر اثر فشار اتمسفر به تدریج لایه‌های سنگینی از توده غبار غلیظ معلق را ایجاد کند که موجب اختلالات تنفسی و دیگر آثار مخرب زیست‌محیطی می‌شود.

تاثير آتشفشان بر منابع آب

 

در تاريخ 22 مارس، مشاهده شد كه دماي آب و سطح آب رودخانه "كروسا " (Krossa) كه در ميان كوه‏هاي منطقه جاري است شديدا افزايش يافته است. ظرف تنها دو ساعت دماي آب اين رودخانه 6 درجه سانتيگراد افزايش يافت كه بي‏سابقه است اما اندكي بعد سطح و دماي آب به حالت عادي بازگشتند. به نظر مي‏رسد كه اين افزايش دما به خاطر فوراني بوده كه در نزديكي رودخانه رخ داده است. در برخي محل‏ها نيز جريان داشتن رودخانه به كاهش دماي مواد مذاب جريان يافته كمك مي‏كند.

نمونه‏هايي كه از خاكسترهاي آتشفشان در نزديكي محل فوران برداشته شده 58 درصد بيش از گدازه‏هاي مذاب جاري شده داراي عنصر سيليس بوده است. كشاورزي و دامداري در اين منطقه از ايسلند بسيار حياتي است، به كشاورزان نيز گفته شده است كه محصولاتشان و دام‏هايشان نبايد از آب آلوده به گدازه‏ها تغذيه كنند چون خطرات زيادي آنها را تهديد خواهد كرد. به گله‏داران اسب نيز توصيه شده تا گله‏هاي خود را بيرون نبرند چون فرود آمدن خاكستر بر سرشان اثري مرگبار بر آنها باقي مي‏گذارد.

 

اثرات زيست‏محيطي درازمدت آتشفشان ايسلند

گدازه‏هاي آتشفشان ايسلند داراي فلورايد زيادي هستند و بنابراين براي موجودات زنده، دام‏ها و بالاخص گوسفندان بسيار خطرناكند. در سال 1783 كه كوهي ديگر در ايسلند فوران كرده بود 79 درصد گوسفندهاي منطقه از بين رفتند. خاكستر اين آتشفشان همچنين با وارد كردن مقادير زيادي دي‏اكسيد سولفور به هوا، مي‏تواند براي سلامتي افراد، بخصوص كساني كه داري بيماري تنفسي هستند، مضر باشد.

در سطح محلي نيز تغييرات زيست محيطي همچون غروب‏هاي سرخ رنگ در سطح اروپا ديده شود.

 

سایت رجا نیوز در مطلبی تحت عنوان "تحریم اقتصادی خداوند را چاره‌ای نیست" به نقل از سایتی به نام "شبهه" نوشت:  مدت‌هاست که اروپایی‌ها نیز در تبعیت و فرمانبری از آمریکا – انگلیس و لابی صهیونیسم، در پی تشدید تحریم‌های اقتصادی بی‌ثمر علیه جمهموری اسلامی ایران هستند. البته هر چند که به هیچ توافق جمعی و نتیجه‌ای دست‌ نیافته‌اند، اما سعی دارند که با فرافکنی تبلیغاتی دست کم از جوسازی بهره‌ای ببرند.

 

در همین راستا شائبه‌ی قرار گرفتن تحریم پروازهای ایرانی در پیش‌نویس لایحه‌ی تشدید تحریم اقتصادی ایران چنان قوت گرفت که برخی از خبرگزاری‌ها صدور ابلاغ آن به کلیه‌ی فرودگاه‌ها را نیز اعلام نمودند!

 

اما دیری نپایید که فعالیت آتشفشانی کوهی در گوشه‌ای از اروپا (ایسلند) آغاز شد و چنان دود و خاکستری در هوا گسترد که منجر به تعطیلی کلیه‌ی فرودگاه‌های اروپا گردید و تمامی ترددها، حمل‌ و نقل‌ها و فعالیت‌های فرودگاهی و هواپیمایی تمامی کشورها و شرکت‌های اروپایی را مختل نمود.

 

دیگر نه هواپیمایی از اروپا قادر به پرواز است و نه پروازی به اروپا انجام می‌پذیرد و اغلب تعاملات اروپا به ویژه در عرصه‌های اقتصادی و گردشگری با معضلی حل نشدنی روبرو شده است.

 

مهم نیست که آنها نام این حادثه را «بلای طبیعی» یا «خشم طبیعت» یا هر چیز دیگری بنامند، بلکه مهم این است که «بلا» از جایی که گمان نمی‌کردند بر آنها نازل شد و ما می‌دانیم که همه‌ی قدرت‌ها دست خداوند است و تحریم او را جز خودش هیچ کس نمی‌تواند بشکند و یا بی‌اثر نماید.

 

« وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرينَ» (آل عمران - 54)

 

ترجمه: و نيرنگ كردند خدا هم نيرنگ كرد، و خدا بهترين نيرنگ‏كاران است‏.

 

« أَ فَأَمِنَ الَّذينَ مَكَرُوا السَّيِّئاتِ أَنْ يَخْسِفَ اللَّهُ بِهِمُ الْأَرْضَ أَوْ يَأْتِيَهُمُ الْعَذابُ مِنْ حَيْثُ لا يَشْعُرُونَ» (النحل – 45)

 

ترجمه: كسانى كه نيرنگ‌هاى بد كرده‏اند مگر ايمن شده‏اند از اين كه خدا آنها را به زمين فرو برد يا عذاب از آنجايى كه احساس نمى‏كنند به ايشان برسد؟

 

ZDF-heute.de-18.04.2010 : در آلمان دست کم تا 20 ساعت دیگر هیچ پروازی صورت نمی‌گیرد!

 

این خبرگزاری (شبکه دوم رسمی آلمان) می‌افزاید: به دنبال انتشار گسترده‌ی خاکسترهای آتشفشانی و تعطیلی فرودگاه‌ها، موج اعتراضات مردم بلند شده است. هیچ پایانی را نمی‌شود پیش‌بینی کرد و فقط مشخص است که آسمان‌های آلمان و انگلیس دست کم تا 20 ساعت دیگر به همین وضعیت باقی می‌مانند. فرودگاه‌های فرانسه و ایتالیا نیز تا فردا تعطیل است و موج اعتراضات مردم هم چنان گسترده‌تر می‌گردد.

 

ARD-Tagesschau.de: 18.04.2010 (خبرگزاری شبکه اول تلویزیونی آلمان) نیز خبر از تعطیلی کنترل ترافیک هوایی آلمان تا 20 ساعت دیگر به خاطر ابر خاکستری که آسمان را فرا گرفته است می‌دهد.

 

این خبرگزاری به نقل از سخنگوی هواپیمایی آلمان می‌افزاید: هنوز تمامی 16 فرودگاه بین‌المللی و کلیه‌ی فرودگاه‌های منطقه‌ای تعطیل است و تصمیم‌گیری برای ادامه‌ی این اوضاع یا آغاز به کار در حال بررسی است.

 

لوفت‌هانزا نیز با اعلام اضافه شدن 20 ساعت دیگر به تعطیلی پروازها از مردم خواسته تا در فرودگاه‌ها نماند.

 

سخنگوی کنترل ترافیک هوایی آلمان با اذعان به سردرگی و بلاتکلیفی هزاران مسافر در فرودگاه‌ها گفت: ممکن است پس از نشست خاکستر مشکلات دیگری چون طوفان یا باران پیش‌آید.

 

حقایقی در باره دو آتشفشان عظیم "تامبورا " و "توبا":

 

اما آتشی از مشرق که در روایات عصر ظهور به آن اشاره شده ، ممکن است فوران یکی از دو آتشفشان عظیم "توبا" و یا "تامبورا" در اندونزی باشد. حقایقی در باره این دو آتشفشان وجود دارد که بررسی آن می تواند روایات عصر ظهور را در باره علائم طبیعی در زمین و آسمان قابل درک نماید.

 

1-     آتشفشان "توبا"

دهانه آتشفشان "توبا" به شکل دریاچه ای با طول 100 کیلومتر و عرض 30 کیلومتر و عمق 505 متر می باشد. و در جزء شمالی جزیره سوماترا قرار گرفته است. ارتفاع آن از سطح دریا 900 متر می باشد و بزرگترین دریاچه آتشفشانی روی زمین است. آخرین فعالیت آن در 69.000 تا 77.000 سال قبل بوده و موجب تغییرات آب و هوایی شدید بر روی کره زمین شده و باعث نابود شدن بسیاری از نسل موجودات روی زمین شده و همچنین باعث تغییرات ژنتیکی شدید بر روی نسل انسان امروزی شده است.

 

بر آورد شده است آخرین فوران توبا تقريباً 10000-1000 ميليون تن آئروزل اسيد سولفوريك و همين اندازه‌ خاكستر‌هاي ريز در 37-27 كليومتري جو منتشر كرده است.

  

2- آتشفشان "تامبورا "

 این آتشفشان اگر چه جزو پنج آتشفشان ذکر شده در بالا به لحاظ قدرت نیست ولی به هر حال با توجه به اینکه بزرگترین فوران تاریخ تمدن حاضر را موجب شده و موجب تغییرات فراوانی در آب و هوا گردیده می توان از آن به عنوان مدلی برای بررسی آتشفشانهای عظیم استفاده کرد. فوران تامبورا در آوریل سال 1815 در مقايسه با ديگر فوران‌ها فقط 100 ميليون تن آئروزل اسيد سولفوريك ‌آزاد كرد. اگر چه واقعه فوران آتشفشان تامبورا سبب خورشيد گرفتگي شد اما برآوردهاي دقيق‌تر نشان مي‌دهد حادثه فوران توبا سبب قطع عمل فتوسنتز در گياهان و كاهش C°5-3 دما در نيمكره شمالي شد..

 

تامبورا در جزیره سامبوا درجنوب جاوه قرار دارد. آتشفشان تامبورا بلندترین کوه آتشفشانی موجود در اندونزی می باشد. فوران كوه آتشفشاني تامبورا در اندونزي در سال 1815 ميلادي بطور تخميني باعث مرگ 90 هزار نفر شد. اما چون اين آتشفشان باعث نابودي وسيع زمينهاي كشاورزي، آلودگي آب و به تبع آن شيوع بيماري شد، بيشتر قربانيان بعد از فوران اين كوه، و در اثر قحطی وگرسنگي و بيماري جان خود را از دست دادند

 

فوران آتشفشان تامبورا بزرگترین و شدیدترین فوران تاریخ تمدن حاضر بوده و قدرت آن در درجه بندی آتشفشانها 7  ارزیابی شده و شدت آن به حدی بوده که صدای آن در جزیره سوماترا اندونزی که 2600 کیلومتر با آن فاصله دارد، شنیده شده. فعالیت تامبورا از 5 تا 11 آوریل 1815 ادامه داشت و تا 17 آوریل میلیونها تن خاکستر در اطراف خود پراکنده ساخت و مناطق وسیعی از زمینهای اطراف را تحت دهها متر خاکستر سوزان . پنهان نمود از بین قربانیان تامبورا در حدود 11 تا  12 هزار نفر تنها در لحظه فوران کشته شدند و به دنبال تغییرات شدید جوی در آمریکای شمالی و اروپا،  سال 1815 به نام "سال بدون تابستان" شناخته شد و خاکسترهای این آتشفشان تا انگلیس رسید. محصولات زراعی از بین رفته و موجب مرگ حیوانات دامی بسیاری در اروپا شد و بدترین خشکسالی در قرن 19نوزدهم را در طول تاریخ رقم زد. مواد خارج شده از  دهانه این آتشفشان 160 کیلومتر مکعب تخمین زده شد . از پی آمدهای آتشفشان تامبورا در سال 1815 فرو ریختن بخشی وسیعی از مناطق اطراف آتشفشان ( کالدرا) به سمت داخل شد (خسف) و موجب تسونامی ( انفجار در اقیانوس و پیدایش امواج قدرتمند آب) قدرتمندی در اقیانوس هند گردید. دریاچه ای در دهانه این آتشفشان به قطر 6 تا 7 کیلومتر و عمق 600 تا 700 متر تشکیل گردید ارتفاع کوه تامبورا قبل از آتشفشان 4300 متر بوده و بعد از آتشفشان ارتفاع آن به  2851 متر تقلیل یافت یعنی قله و اطراف این کوه در حدود 1449 متر به داخل زمین فرو رفته است.

 

یلوستون جهمنی که آمریکا را خواهد بلعید!

 یلوستون ، نام پارکی طبیعی در آمریکاست که به مناظر بی نظیر ، دریاچه آب گرم و فواره های جوشان معروف است. این آتشفشان  تقریبا در وسط آمریکا قرار دارد و آتشفشان مشابه دیگری نیز در شرق کالیفرنیا به چشم می خورد . هر دو این آتشفشانها جزو سوپر ولکانوها یا آتشفشانهای عظیم پنجگانه روی زمین هستن

 

پیش از این در باره آتشفشان تامبورا و توبا در اندونزی و آتشفشان وزوو در ایتالیا توضیح دادیم . آتشفشان یلوستون به لحاظ حجم مشابه آتشفشان توبا است و مخزن ماگما ( مواد مذاب) آن در زیر زمین به 50 تا 100 برابر آتشفشان تامبورا می رسد. این آتشفشان و حجم آن زمانی کشف شد و مورد توجه قرار گرفت که دانشمندان آمریکایی عکسهای هوایی به کمک ماهواره را از این منطقه گرفتند . در ابتدا برای دانشمندان باور نکردنی بود که طول دهانه ( کالدرا) این آتشفشان 70 تا 80 کیلومتر و عرض آن بین 30 تا  65 کیلومتر باشد،  ولی مدتی بعد با نقشه برداری و بررسی زمین و آثار سنگها و تصاویر هوایی با ماهواره های مخصوص و نیز بررسی زلزله های این منطقه متوجه شدند که منطقه ای که روزانه دهها هزار نفر از روی آن عبور و مرور می کنند دهانه یک آتشفشان عظیم ماقبل تاریخ است. یافته های علمی در باره یلوستون نشان می دهد که این آتشفشان در دوره های مختلف فعالیتهایی با درجه 8 VEI  یعنی بالاترین درجه به لحاظ شدت آتشفشانی داشته است و بطور متوسط هر ششصد هزار سال یکبار فعالیت می کند و  از آخرین فعالیت این آتشفشان 640 هزار سال می گذرد. با بررسی فسیلهای دایناسورها در بخشهای مختلف آمریکا، دانشمندان دریافتند یکی از عوامل از بین رفتن دایناسورها در میلیونها سال قبل فوران یکی از دو آتشفشان "توبا" و یا "یلوستون" بوده است. خاکسترهای آتشفشانی در اطراف فسیلهای این جانوران غول پیکر گویای آن است که این حیوانات در زیر هزاران تن خاکستر سوزان دفن شده اند . این خاکسترها دارای ذرات بسیار ریزی می باشند که مثل الماس می درخشد .از سویی دیگر بررسی فسیل استخوانهای دایناسورها نشان می دهد که بسیاری از آنان در اثر تنفس خاکسترهای آتشفشانی به تدریج ریه هایشان پر شده و دچار بیماریهای تنفسی شده اند و طی دوره زمانی محدودی بعد از آتشفشان عظیم از بین رفته اند. همچنین خاکسترهای آتشفشانی در ژنتیک حیوانات و انسانهای نسلهای بعد تغییرات قابل توجهی را ایجاد کرده است.

 

آیا یلوستون دوباره فوران خواهد کرد؟

 

این سئوال مهمی است که دانشمندان سعی دارند به آن پاسخ بدهند .  تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که بر خلاف سایر آتشفشانها که سطح مواد مذاب در آن گاهی بالا آمده و زمانی دیگر فروکش می کند، یلوستون در سالهای اخیر همواره با بالا امدن سطح دهانه آتشفشان همراه بوده . میزان این بالا آمدگی در سه سال اخیر ، سالیانه 8 سانتی متر بوده که سه برابر بیش از سالهای قبل از آن است و نشان می دهد فشار فوق العادی از قسمتهای زیرین به آن وارد می شود و ضمنا فروکش هم نداشته است. بالا امدن ارتفاع یلوستون در قبل از 2003 سالیانه 2 تا 2.5 سانتی متر بوده است . زلزله های شدید با درجه بالاتر از 3.5  که به شکل منظم در عمق نزدیک به زمین علامت دیگری برای آغاز فعالیت های یلوستون است. از سویی دیگر فوران آبهای جوشان و خشک شدن درختان و گیاهان سبز و بالا رفتن حرارت زمین در برخی نقاط کالدرا تا 200 درجه سانتی گراد نشان از نزدیک بودن فعالیت این آتشفشان است. همچنین تصاویر هوایی نشان می دهد که سطح مواد مذاب در دهانه یلوستون به سه کیلومتری زیر پوسته رسیده است .

 

مرکز ژئوفیزیک آمریکا آمار زلزله های این منطقه را مرتب در سایتی ثبت می کند ، این سایت نشان می دهد که از اواخر سال 2008 و تا پایان فوریه شدت زلزله ها و تعداد آنها و نیز عمق زلزله های منطقه یلوستون تغییرات زیادی را نسبت به قبل نشان می دهد.

 

در اخر بايستي  توجه داشته باشيم .. مسئله مهم اين نيست كه اتشفشان ايسلند ¸يكي از علائم نزديكي به ظهور است ¸ بلكه بايد به اين نتيجه برسيم كه قدرت خداوند بزرگ و مهربان ¸  فوق تمامي قدرت هاي ديگر است و زماني كه اراده نمايد  قادر است با اتشفشاني حقير و ناچيز ¸ همانند اتشفشان ايسلند ¸ قدرت هاي زورگو و به ظاهر قدرتمند را ¸ اين چنين تحقير نمايد و انان را با حقارت تمام ¸به زانو در اورد و اراده خويش را كه همان ¸ وارث شدن بندگان صالح خويش بر روي زمين است به اجرا در اورد و قطعا همين گونه خواهد بود و انشا الله كه اين وعده تخلف ناپذير پروردگار قهار ¸ به زودي زود ¸ تحقق پيدا كند.





:: بازدید از این مطلب : 515
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 22 / 5 / 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: